Hva spiller mest inn på skoleprestasjoner?
Denne antologien vil belyse skoleprestasjoner fra forskjellige perspektiv og fra ulike tematiske innganger. 11 forfattere adresserer bokens hovedtema på ulike måter og boken vil belyse både kjønnsmessige likheter/ulikheter omkring skoleprestasjoner, hva skolebidraget har å si for skoleprestasjoner, samt hvordan sosio-økonomiske variabler spiller inn. Hensikten er ikke at boken skal komme med en entydig forklaring på skoleprestasjoner, men heller å løfte frem noen ansatser til forståelsesrammer innen dette komplekse feltet. Dette synes spesielt viktig, da den nye NOU-en Nye sjanser – bedre læring. Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner og utdanningsløp (KD 2019) finner at dagens kunnskapssystem er utilstrekkelig, og at kunnskapsgrunnlaget er for svakt til å vite om dagens grunnopplæring fungerer skikkelig. Men dette synet blir også utfordret og boken tar høyde for at det er ulike diskurser innenfor dette området. Boken retter derfor søkelys på om man både må se biologiske og sosiokulturelle faktorer i et mer komplementært perspektiv for å forstå hva som spiller mest inn når man snakker om skoleprestasjoner.
Prosjektfakta
Navn
Hva spiller mest inn på skoleprestasjoner?
Status
CONCLUDED
Periode
29.02.20 - 18.08.21