Research and Education Partnership in Climate Change Impacts on Terrestrial Ecosystems (RECITE)
Klimaendringene og deres innvirkning på natur og mennesker stiller vitenskapen og samfunnet overfor helt nye og presserende utfordringer. Klimakrisen og naturkrisen - og løsningene på dem - krysser tradisjonelle disiplinære, sektorielle og nasjonale grenser. Dette betyr at vi trenger samarbeid på tvers av alle disse grensene for å møte krisene. RECITE bygger på overbevisning om at det å bringe vitenskap og utdanning tettere sammen er en virkningsfull, men underutnyttet nøkkel til å skape og ta i bruk den kunnskapen som trengs for å løse klimakrisen og naturkrisen.
RECITE utforsker, utvikler og tester derfor ut metoder for studentaktive forskningserfaringer. Vi undersøker hvordan det å delta aktivt i forskning kan være en læringsarena som fremmer viktige ferdigheter og kompetanser hos studentene, samtidig som studentene bidrar aktivt i den forskningen som trengs for å møte klima- og naturkrisen. Ved å delta i "ekte" forskning kan studentene for eksempel få kunnskap og praktisk erfaring med relevante vitenskapelige teorier og praksiser, og de kan tilegne seg nøkkelferdigheter innen samarbeid og prosjekt- og datahåndtering. Ved å gå utenfor de klassiske læringsarenaene og delta i "ekte" forskning kan vi også tilby studentene en større faglig verktøykasse ut over de tradisjonelle studiepoengene - de kan få sertifisering i vitenskapelige metoder og de kan få være bidragsytere i forskningen. For å oppnå alt dette samordner vi forskningen og utdanningene våre, og vi tilbyr studenter, fra BSc til PhD, ulike typer praktisk erfaring med klimarelatert forskning.
RECITE-teamet har organisert kurset Plant Functional Traits Courses (PFTC) i Kina, Peru, Vestlandet, Svalbard, og gjennom dette har vi gitt mer enn 100 studenter fra 25 land praktisk opplæring i økologiske metoder basert på planters funksjonelle trekk. Vi har tilbudt praksis i forskningen i våre egne forskningsgrupper til 60 internasjonale studenter. Sammen med studentene har vi samlet inn og publisert unike data om planters funksjonelle trekk fra fem fjellregioner på fire kontinenter, og vi har også samlet data om studentenes forskningserfaringer. Vi bidrar gjennom dette med ny kunnskap om planters funksjonelle egenskaper langs høydegradienter, samt at vi birdrar til en bedre forståelse av hvordan vi kan støtte studentenes læring gjennom å gi dem reelle forskningserfaringer.
RECITE er ledet at Universitetet i Bergen med partnere fra Bjerknessenter for klimaforskning, Universitetssenteret på Svalbard, Chinese Academy of Sciences i Chengdu, University of Arizona, og University of Minnesota.
Project facts
Name
Research and Education Partnership in Climate Change Impacts on Terrestrial Ecosystems (RECITE)
Status
CONCLUDED
Duration
01.01.18 - 31.12.22
Total budget
5.787 NOK