Flyktningbarns møte med barnehage og lokalmiljø
Prosjektet sikter mot å følge et utvalg flyktningbarn i deres møte med norske barnehager i Agder regionen.
Prosjektet ønsker å sette fokus på flyktningbarns opplevelser i barnehager – som vil bidra med kunnskap om velferdsinstitusjoners integrerende og inkluderende virke i forhold til barn. Ved å gå inn i barnehager og lokalsamfunn på en eksplorerende måte, vil vi kunne fange inn hvordan barna blir møtt i de ulike samfunnsinstitusjonene barnehage og sivilsamfunnet utgjør. Vi vil ikke minst se på overgangen mellom de ulike arenaene barn og deres foreldre deltar i og diskutere hvilke brytninger som kan finne sted.
- Hvordan møter barnehagene barna og deres familier, og hvordan legges det til rette for inkluderingsforløp?
- Hvilke opplevelser og erfaringer gjør barn seg i barnehager i deres relasjoner med andre barn, og hvilke segregerende eller inkluderende prosesser oppstår?
- Hvilke strategier benytter flyktningbarna seg av for å bli inkludert\ikke inkludert i et institusjonelt felleskap?
- Hvordan er barnehagenes oppbygging og struktur gjort i stand til å ta imot barn med denne bakgrunn?
- Hvilke opplevelser og erfaringer har personalet i barnehagene i å møte barn med flyktningbakgrunn og få erfaringer med det norske samfunn?
- Hva erfarer foreldrene?
- Vil deltagelse i lokalsamfunnet gi andre eller motstridende erfaringer i forhold til deltagelse i barnehagehverdagen. Dette fokuset vil gjøre det mulig å se utover den sosiale institusjonen som en barnehage er og bringe inn betydningen av lokal kontekst.
- Hva består en flerkulturell kompetanse i barnehagen av, og hvordan barnehagepersonalet og utdanningene kan ta høyde for dette?
Prosjektet er treårig og har fått støtte fra Aust-Agder utviklings og kompetanse fond.
Prosjektfakta
Navn
Flyktningbarns møte med barnehage og loklamiljø
Status
CONCLUDED
Periode
04.04.18 - 30.06.20