Gå rett til innhold
Aktuelt

Publisert: 12.06.2023
Oppdatert: 14.06.2023

Gunn Janne Myrseth

Ryktene gikk foran oss og NORCE-forskerne ble møtt med store smil og jubel på Slettebakken skole i Bergen.

– Kjekt å få besøk utenfra som kan lære oss noe nytt, hilset lærerne Bente Svendsen og Bente S. Blich og overlot klasserommet og læringen til NORCE-forskerne Lotte Svengård Dahlmo og Cecilie Iden Nilsen.

Forskere fra NORCE besøker innimellom skoler i byen. I dag er turen gått til Slettebakken skole.

Til disse skolebesøkene har forskerne utviklet ulike ressurser og verktøy for at elevene kan lære på en bedre måte. I dag hadde de også med seg noe ekstra gøyalt, en hai som skolebarna skulle få stifte bekjentskap med, men det var først litt senere....

For innen haien ble båret rundt i klasserommet, måtte de gå gjennom en liten opplæring om kretsløpet som ulike fisker er avhengig av.

Den analoge tavla kom opp, med elveløp og hav og egenproduserte fisker. Fisker som NORCE-forsker Dahlmo og Nilsen festet på de rette plasser etter hvert som fortellingen om fiskene skred frem.

Gunn Janne Myrseth, NORCE-forskerne Lotte Svengård Dahlmo og Cecilie Iden Nilsen har utviklet et eget lærekonsept om fiskene for skolen og besøker skoleklasser i Bergen., IMG 6703, ,

Kilde:
Gunn Janne Myrseth

NORCE-forskerne Lotte Svengård Dahlmo og Cecilie Iden Nilsen har utviklet et eget lærekonsept om fiskene for skolen og besøker skoleklasser i Bergen.

NORCE-forskerne sine skolebesøk er en del av det NORCE har ansvar for gjennom Bergen Telemetri Nettverket.

Bergen Telemetri Nettverk er en forskningsinfrastruktur bestående av nærmere 200 signalmottakere som er festet til bøyer eller betonganker for å detektere merket fisk, og målet er å ta vare på naturressursene ved å gi forskningsbasert bevis gjennom bruk av telemetri og dette nettverket av signalmottakere i forskning.

Nettverket er utformet for å dekke byområdet i Bergen sentrum, samt området i nord, Osterfjorden, og den største elva som renner ut i fjorden, Vossoelva.

Telemetrinettverket er drevet av NORCE LFI med midler fra Norges Forskningsråd, Miljødirektoratet og NORCE internt.

– Vi har utviklet brettspill og egne læreideer for å nå frem mot barn, sier Nilsen som har gjort dette masse og som liker godt denne delen av jobben.

Egne tegnede fisker og egenutviklede spill og andre analoge virkemidler som vil fungere i klasserommet, er ikke bare tilgjengelig for henne og oss i NORCE:

– Nei, alle kan finne disse ressursene på Bergen Telemetri sine nettsider bergentelemetry.com, forteller Nilsen.
– Men haien?
– Nei, den er ikke der. Vi fisket den i går. Her utenfor byen, forteller NORCE-forskerne.

De bar haien rundt slik at alle i klassen kunne få "kose med den". For det var stor interesse rundt å sjekke ut tanngarden, øynene, kjønnsorganene osv...

Og etterpå fikk barna teste ut spill og tegne og fargelegge alle fiskene som NORCE-forskerne har laget og printet ut til dette formål.

For resten av landets skoler kan det være greitt å vite at alt av spill og fisker og andre tips til fiskeriundervisning, ligger på denne nevnte nettsiden som fortalt om før.


  • Forskere i skolen med hai i skål.
  • Cecilie Iden Nilsen pakker for skolebesøk.
  • Tavle med fiskens kretsløp
  • Mikroskop. sensorer, mikroskopiske dyr som barna skal få lære om.
  • Barn tester ut mikroskopet og ser et lite dyr.
  • Haien blir kost med.
  • Barn tester ut brettspill om fisk
  • Torsk fargelagt av elev Slettebakken skole, Bergen.
  • Vikarlærer Bente S. Blich følger nøye med på haiopplæringen til NORCE.
  • Plasthansker må på når haien skal koses med.
Gunn Janne Myrseth, Hai., IMG 6723, , Plasthansker må på når haien skal koses med.

Kilde:
Gunn Janne Myrseth

Hai.

Hold deg oppdatert om forskning og innovasjon fra NORCE

Meld deg på vårt nyhetsbrev