Gå rett til innhold
Aktuelt

Publisert: 22.12.2022
Oppdatert: 23.02.2023

Katrine Jaklin

I Polhavet ligger en forskningsbøye. Oppdraget med å samle inn data fra bøyen utføres av NORCE ved hjelp av Lufttransports passasjerfly.

Bøyen ble utplassert ved Nordpolen i sommer og driver nå sakte sørover mot Framstredet mens den samler data om økosystemene som lever under isen. Forskerne Agnar Sivertsen og Tom Rune Lauknes fra NORCE fløy nylig til Polhavet for å laste ned innsamlet data fra bøyen.

Trine Lise Sviggum Helgerud, Norsk Polarinstitutt, Bøyen tilhører prosjektet Arctic ABC som ledes av UiT Norges arktiske universitet i samarbeid med NTNU og Norsk Polarinstitutt. Den ble utplassert i juli 2022. I praksis er dette et stort ekkolodd., Np2, <p>Foto: Trine Lise Sviggum Helgerud, Norsk Polarinstitutt</p>, Fem forskere på isen med en forskningsbøye.

Kilde:
Trine Lise Sviggum Helgerud, Norsk Polarinstitutt

Bøyen tilhører prosjektet Arctic ABC som ledes av UiT Norges arktiske universitet i samarbeid med NTNU og Norsk Polarinstitutt. Den ble utplassert i juli 2022. I praksis er dette et stort ekkolodd.

Til hverdags går Lufttransportflyet i rutetrafikk på Svalbard, men det er modifisert til å innhente miljødata. I en påmontert pod under flyet finnes ulike typer fjernmålingsutstyr. For å laste ned data fra bøya, bruker NORCE en avansert bredbåndsradio som har mulighet å laste opp store datamenger på kort tid. Dette sikrer en nedlastingstid på under en time.

NORCE, Agnar Sivertsen og Tom Rune Lauknes ombord i flyet “LN-LYR”. Begge har lang erfaring fra forskning i Arktis og venting på optimale værforhold. Denne gangen blir det et døgns ventetid før Dornieren tar av., Sivertsen lauknes, <p>Foto: NORCE</p>, To menn med headset om bord i et fly

Kilde:
NORCE

Agnar Sivertsen og Tom Rune Lauknes ombord i flyet “LN-LYR”. Begge har lang erfaring fra forskning i Arktis og venting på optimale værforhold. Denne gangen blir det et døgns ventetid før Dornieren tar av.

Forskningsbøya som skulle avleses befant seg på ca 85 grader nord. I praksis er luftveien eneste måten å hente store datamengder fra bøyer i Nordishavet. Alternativet er å fysisk hente bøyen med isbryter, noe som både er dyrt og krever mye diesel, eller å samle opp mindre data som så sendes over en satellittlink med dårligere kapasitet. Dette ville også medført betydelig kortere levetid for batteriene ombord i bøyen. Med fly tar oppdraget i overkant av seks timer.

  • Mann med headset ser på dataskjerm om bord på fly

    Foto: Tom Rune Lauknes, NORCE

  • To dataskjermer som viser plot av flyrute

    Foto: Tom Rune Lauknes, NORCE

  • «Ensom, men stærk» er mottoet til Stasjon Nord på Grønland. Her kan man fylle opp med forsyninger.

    Foto: NORCE

- Vi oppnår kontakt med bøya når vi er ca 15 km unna. Selve nedlastingen av data tar rundt 40 minutter. Flyet sirkler i området til vi har fått lastet ned våre 5 gigabyte. For å være sikre på at vi hadde nok tid (bensin) for å laste ned all dataen, mellomlandet vi på Stasjon Nord for å fylle drivstoff, forklarer Sivertsen. 
NORCE, , Flykart, <p>Foto: NORCE</p>, Plot av flyrute

Kilde:
NORCE

Oppdraget var vellykket, og dataene fra bøyen vil bidra til økt kunnskap om fordelingen og variasjonen av fisk og plankton i Polhavet.

Kontaktpersoner

Agnar Sivertsen

Seniorforsker - Tromsø
agsi@norceresearch.no

+47 918 38 463

Tom Rune Lauknes

Seniorforsker - Tromsø
tlau@norceresearch.no

+47 918 58 817